Friday 3 March 2017

Terkejut sy bila tau sebenarnya ramai wanita islam yg xde keuzuran di shopping kompleks kebanyakkan TAK SOLAT atas alasan takde telekung atau telekung di surau masam !!! Di sini adalah cara solat tanpa telekung yg wajib wanita tahu... Laki nak tau pun x salah sbb nnti akan ada isteri atau anak2 perempuan kan. Kongsikan kalau bermanfaat.....

Wanita WAJIB BACA… 6 Syarat Solat TANPA Telekung Yang Ramai TAK TAHU. Kongsikan !!! | Terdapat segelintir wanita mengabaikan solat ketika leka membeli belah di Shopping Kompleks. Alasannya tak bawa telekung atau telekung yang disediakan di surau kat shopping kompleks kotor dan tak menyenangkan. Yang agak beragama pula memberikan jawapan yang terlalu menyimpang dari landasan agama, iaitu nak qada solat kat rumah nanti. Entah kitab mana yang dirujuk dan entah ulama mana yang dijadikan sandaran.

Sekadar Gambar Hiasan.
Sebenarnya, Qada solat adalah untuk orang yang meninggalkan solat tanpa sengaja seperti tertidur dan terlupa. Bagi yang meninggalkan solat secara sengaja,termasuk dengan alasan tidak bawa telekung hukumnya berdosa besar. Pelakunya mesti bertaubat dengan sebenar-benar taubat dan menqada solat yang ditinggalkan itu sesegera mungkin. Jadi dalam situasi sebegini, jika wanita tersebut telah memakai pakaian yang memenuhi kriteria menutup aurat sebagaimana yang telah dijelaskan, maka wanita tersebut boleh langsung bersolat dengan pakaian tersebut.


Sumber: FB Rohana Saad via Debatmalaysia

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Blog Archive